Forum Album Sklep
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  ProfilProfil
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Smaczaki - przysmaki dla psa Pomagam.pl - Pomagamy w potrzebie Zwierzakowo - Internetowy Sklep Zoologiczny Labradory - na dobre stawy

Poprzedni temat «» Następny temat
Od podstaw...
Autor Wiadomość
izatemka 
Iza


Pomogła: 28 razy
Posty: 7789
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2010-03-17, 22:50   Od podstaw...

Uwaga, będzie poważnie :)
Dzięki światłu padającemu na matrycę aparatu cyfrowego (bo chyba większość z nas takich własnie używa) powstaje fotografia. Ta ilość swiatła musi być precyzyjnie określona.
Dzieje się tak dzięki dwóm elementom, które znajdują się w każdym aparacie.
Jest to migawka i przysłona. Pierwsza określa czas, w jakim światło pada na matrycę, druga natężenie tego światła.
Pomińmy może kwestie techniczne, związane z budową migawki i przysłony, bo nie są one tu wg mnie istotne.

Czas otwarcia migawki można regulować . Przy każdym kolejnym ustawieniu czas otwarcia migawki jest dwukrotnie dłuższy. Czyli światło ma dostęp do matrycy przez 1/1000 s, 1/500 s, 1/250 s i tak dalej, aż do czasów rzędu 30 sekund w lustrzankach, czy zaawansowanych kompaktach.
Jak się łatwo domyśleć, zdjęcie wykonane przy dłuższym czasie naswietlania będzie jaśniejsze (oczywiście przy stałych innych parametrach) od tego, zrobionego przy krótszym czasie.
Ponizej przykład zdjęć, które różnią się tylko czasem naswietlania, chyba nietrudno zgadnąć, które zostało wykonane przy krótszym, które przy dłuższym czasie naświetlania ;)




Przysłona to otwór o regulowanej średnicy umieszczony w obiektywie aparatu.
Jest odpowiedzialny za zmiany natężenia światła padającego na matrycę.
Dla uproszczenia przyjmijmy, że również odpowiada za ilosć swiatłą ;)
Oznaczenia są odwrotnie proporcjonalne, czyli im wyższa jest wartość przysłony, tym mniejsza ilość światła pada na matrycę (tym mniejszy otwór).
Wartości przysłon mogą być następujące: 1, 1.2, 1.4, 1.8, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 itd.
Podobnie, jak przy czasie naświetlania, zmiana przysłony o jedną wartość zmienia dwukrotnie natężenie światła,wpadającego przez obiektyw.
Czyli otwór przysłony jest dwukrotnie większy/mniejszy od poprzedniego :)

Kolejne dwa zdjęcia różnią się tylko wielkoscią otworu przysłony




Proszę zwrócić uwagę na to, że o ile przy pierwszych dwóch zdjęciach czas naswietlania jest dwukrotnie dłuższy, to w ostatnich dwóch dwukrotnie większy jest otwór przysłony.
Chodzi mi o to, że że istnieje kilka kombinacji czasu naświetlania i wartości przysłony, które dają tą samą ilość swiatła,docierającą do matrycy, ale nie dają identycznych zdjęć.
Jak również efekty wywołane zmianą ekspozycji poprzez zmiany czasu naswietlania w porównaniu do tych samych przy użyciu różnych otworów przysłony mogą się od siebie zdecydowanie różnic ;)
Co bywa wkurzające, bo daje za dużo możliwości :bad:
Co bywa również fantastyczne , bo daje dużo możliwości :jupi:

Uprzejmie informuję, że w następnym odcinku będzie o ISO i blokadzie ekspozycji :pa:
 
 
Ewelinka22 
30 kg Troskliwego Misia



Mój labrador: Yoko, Boni
Pomogła: 43 razy
Wiek: 31
Posty: 30731
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2010-03-17, 22:54   

Iza dziękuję za lekcję :*
_________________
Zarozumiałością oraz bezczelnością człowieka jest mówienie, że zwierzęta są nieme, tylko dlatego że są nieme dla jego tępej percepcji.

— Mark Twain
 
 
 
Fracha 
Długopisy reklamowe



Mój labrador: Nolan
Pomógł: 2 razy
Posty: 3044
Skąd: Bytom
Wysłany: 2010-03-17, 22:56   

izatemka, no no czekamy na więcej poradników ;)
_________________
Małe sprawy zyskują moc...
 
 
agazoom 


Pomogła: 24 razy
Posty: 7161
Skąd: ...
Ostrzeżeń:
 4/3/6
Wysłany: 2010-03-17, 23:00   

izatemka napisał/a:
Uwaga, będzie poważnie

Dziękować i jutro trenować.
 
 
basiunia1988 



Mój labrador: Scooby
Pomogła: 3 razy
Wiek: 29
Posty: 185
Skąd: Mszana Dolna
Wysłany: 2010-03-18, 09:27   

izatemka, świetnie to wszystko opisałaś, wkońcu zaczynam łapać o co biega w tym manualu bo zawsze robię zdjęcia na auto :confused:
 
 
mTa22 



Mój labrador: Roni
Pomogła: 6 razy
Wiek: 32
Posty: 773
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-03-18, 10:10   

Fracha napisał/a:
no no czekamy na więcej poradników
podpisuje sie pod tym również :)
 
 
Gloria 
Troskliwy Miś



Mój labrador: Panki
Pomogła: 24 razy
Wiek: 32
Posty: 3417
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-03-18, 11:16   

izatemka, dziękuję bardzo :*
Przyznam się że ja zatrzymałam się właśnie na tym :ups: Rozumiem czym jest przysłona i migawka, nawet w techniczne szczegóły spróbowałam się wgłębić ale za nic nie mogę pojąć zależności między nimi :x :cry:
_________________
Nic tak nie podcina korzeni szczęścia człowieka, nic nie napełnia go takim gniewem aniżeli poczucie, że inny stawia nisko, co on ceni wysoko.
 
 
 
Joanna K. 



Mój labrador: Rafi Axel Pufcia
Pomogła: 14 razy
Wiek: 40
Posty: 5370
Skąd: Goleniów
Wysłany: 2010-03-18, 18:08   

izatemka, dzięki =) Czekamy na następną lekcje :)
_________________

 
 
 
milka556 



Mój labrador: Zefir i Amore
Pomogła: 32 razy
Posty: 15590
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2010-03-18, 18:09   

=)
_________________

 
 
 
ewem 
Ewelina



Mój labrador: Hera Bajka Bronx & Lady
Pomogła: 15 razy
Wiek: 39
Posty: 878
Skąd: Kraków/Kęty
Wysłany: 2010-03-20, 12:46   

Świetny pomysł i bardzo fajnie napisane =) =) =)
izatemka - dziękuję i dołączam się do grona czekających na ciąg dalszy :)
 
 
 
Magda_mn 



Mój labrador: Loco i Pepe
Pomogła: 25 razy
Posty: 1610
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-03-20, 13:15   

ewem napisał/a:
izatemka - dziękuję i dołączam się do grona czekających na ciąg dalszy

ja również dziękuję i czekam na następną lekcję :tak:
 
 
izatemka 
Iza


Pomogła: 28 razy
Posty: 7789
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2010-04-03, 18:34   

Zmiana tematu, zapowiedzianego w poprzedniej "lekcji" ;)
Dzisiaj będzie o balansie bieli.
Jest to podobno jeden z najtrudniejszych tematów w fotografii, nawet (a moze zwłaszcza ) zaawansowanej.
Na początku trochę teorii :bad: .
Człowiek (a raczej oko ludzkie) widzi dowolny kolor, np. czerwony, jako czerwony, niezależnie od tego w jakich warunkach go ogląda, czy w świetle świec, czy w słoneczny letni dzień.
Nasz mózg jest "nauczony" interpretować sygnały z oka w taki sposób, że nie mamy problemu z rozpoznaniem, który kolor jest który.

Aparat fotograficzny nie ma takiej inteligencji ;) i rejestruje kolory zależnie od natężenia i koloru światła odbitego od przedmiotu fotografowanego.
Producentom aparatów zależy na tym, by kolory były jak najbardziej zbliżone do tego, co widzi człowiek - by wyglądały na zdjęciu naturalnie.
Cóż zatem należy zrobić, by przy różnych kolorach aparat prawidłowo odtwarzał widziane przez nas barwy?
Można umieścić w aparacie zakodowane ustawienia odtwarzania barw, dostosowane do różnych rodzajów oświetlenia. Każde ustawienie dopasowuje właściwe odwzorowanie kolorów i szarości do innej barwy światła, przy której fotografujemy.
Zestaw tych ustawień tworzy funkcję balansu bieli, zwanej bardzo często WB.
Na matrycy rejestrowany jest obraz, który ma być za chwilę zapisany jako zdjęcie. Odpowiedni program zapisany w pamięci procesora aparatu analizuje ten obraz. Wyszukuje najjaśniejszy obszar i uznaje, że jest to odwzorowanie obiektu białego.
Ta informacja zostanie potem wykorzystana do odtworzenia kolorów wszystkich obiektów, które zostaną zarejestrowane na matrycy aparatu.
Proponuję wejsć do menu swoich cyfrówek, znaleźć funkcję balansu bieli i zobaczyc, co nam oferuje - zobaczymy piktogramy – symbole różnego rodzaju oświetlenia. To są właśnie zakodowane ustawienia prawidłowego odwzorowania kolorów przy różnych barwach światła.
Oczywiście najwygodniej jest uzywać funkcji AWB (automatyczny balans bieli), ale jest jedno, a własciwie dwa ale ;)
1. AWB sprawdza się swietnie w warunkach plenerowych, lub gdy jest przewaga światła dziennego Można przyjąć zasadę, że jeśli jest dużo światła dziennego i nie wiemy, jaki balans bieli wybrać, to ustawiamy AWB
2. Drugie ale dotyczy samej "techniki". Są bowiem kompakty, które troszkę gorzej sobie w zakresie AWB radzą, niż inne. Trzeba to na swoim własnym po prostu sprawdzic doswiadczalnie :)
Każdy aparat cyfrowy daje użytkownikowi możliwość "informowania" aparatu o rodzaju światła padającego na fotografowane obiekty.
W kompaktach mamy do wyboru kilka podstawowych rodzajów oświetlenia (piktogramów).
Zazwyczaj są to: słoneczko , chmurka , żarówka, jarzeniówka, lampa rtęciowa ;) itd

Ustawienie w aparacie którejś z tych opcji oznacza wprowadzenie do oprogramowania aparatu informacji, jaki rodzaj światła pada na fotografowaną scenę.

Nizej fotki zrobione w celu uwidocznienia problemu :)
Zdjęcia były robione przy takich samych (mniej więcej ;) ) ustawieniach aparatu, przy bocznym swietle z okna, bez użycia swiatła sztucznego, jedynym czynnikiem zmiennym są ustawienia balansu bieli



Różnice będą o wiele wyraźniejsze w swietle sztucznym (poniewaz w świetle naturalnym prawidłowy balans bieli jest łatwiej ustawić), ale to juz pozostawiam Wam do praktykowania, jezeli będziecie mieli czas i ochotę :)
Jedna uwaga: o ile pewne parametry zdjęcia (mówimy o formacie jpeg, czyli takim z większosci kompaktów) takie jak kontrast, nasycenie barw, jasność itp można w darmowym programie graficznym łatwo skorygować, o tyle źle ustawiony balans bieli jest mozliwy do korekty tylko przy fotkach w formacie RAW, który dla zwykłego kompaktu jest niestety nieosiągalny
Wniosek prosty: jeżeli źle ustawimy balans bieli przed zrobieniem zdjęcia....to....kaplica ;)

Na koniec zagadka :razz:

Poniższe trzy zdjęcia zostały wykonane przez

1.Profesjonalnego fotografa lustrzanką


2.Mniej profesjonalnego fotografa również lustrzanką



3.oraz fotografa amatora (czyli mnie ;) ) zwykłym kompaktem



Zagadka jest następujaca :) :
Jaka moze być przyczyna gorszego efektu ustaawienia balansu bieli w dwóch pierwszych zdjęciach ;) ?
 
 
mTa22 



Mój labrador: Roni
Pomogła: 6 razy
Wiek: 32
Posty: 773
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-04-11, 19:03   

ja jeszcze bym dodała , że w lustrzankach można ustawić balans bieli ręcznie, należy w aparacie wybrać taką opcję (w nikonie nazywa się to pomiar manualny PRE) i skierować aparat na białą kartkę papieru, zapisać i robić zdjęcie :)
 
 
izatemka 
Iza


Pomogła: 28 razy
Posty: 7789
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2010-04-11, 19:36   

mTa22 napisał/a:
że w lustrzankach można ustawić balans bieli ręcznie

Nie tylko w lustrzankach, w bardziej zaawansowanych kompaktach również :)
mTa22 napisał/a:
skierować aparat na białą kartkę papieru

IMO biała kartka nie nadaje się do ręcznego ustawiania balasu bieli, kolory wychodzą za ciepłe.
Znacznie lepsze efekty daje ustawianie na szarą kartę (do kupienia w sklepach fotograficznych, lub zwykły szary karton )

Dla porównania fotki


Żródło - fotopolis

Pierwsze zdjęcie AutoWB, drugie na białą kartę, trzecie na szarą kartę

mTa22 dzięki, że poruszyłas ten temat, ręczne ustawianie balansu bieli mi umknęło :)
 
 
mTa22 



Mój labrador: Roni
Pomogła: 6 razy
Wiek: 32
Posty: 773
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-04-11, 22:29   

izatemka napisał/a:
na szarą kartę
oo no to spróbuje z szarym kolorem ;)
ja jestem na etapie intensywnej nauki korzystania z lustrzanki, wczoraj przerabiałam balans bieli, więc jeszcze raz przeczytałam sobie Twoje porady i tylko dlatego, że aktualnie studiuję instrukcję obsługi wiedziałam, że można jeszcze ustawiać ręcznie :)
a Twoje porady są naprawdę fajne :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Napisz do nas · Statystyki · Reklama

Kontakt z Labradory.info: poczta elektroniczna.
© 2004-2010 Labradory.info Wszelkie prawa zastrzeżone.


REKLAMA