Forum Album Sklep
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  ProfilProfil
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Pomagam.pl - Pomagamy w potrzebie Zwierzakowo - Internetowy Sklep Zoologiczny Labradory - na dobre stawy

Poprzedni temat «» Następny temat
Lightroom
Autor Wiadomość
gregory23 



Mój labrador: Max
Pomógł: 1 raz
Posty: 8777
Skąd: Polska
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 2010-08-22, 16:10   Lightroom

Lightroom - wprowadzenie i moduły

Adobe Photoshop Lightroom to kompletne środowisko pracy dla cyfrowych fotografów. Program w nowatorski sposób pozwala zarządzać, przetwarzać i publikować zdjęcia wykonane kompaktami i lustrzankami cyfrowymi. Krok po kroku przedstawimy możliwości tej aplikacji: od ogólnych opisów poszczególnych wbudowanych w Lightrooma narzędzi po szczegółowe recepty na osiągnięcie określonego efektu z fotografiami.
Dominik Herman

I. Wprowadzenie

Jeszcze rok temu, na parę tygodni przed premierą oczekiwanego nowego produktu firmy Adobe, niewielu przewidywało, jaki wpływ wywrze Lightroom na świat cyfrowej fotografii. Wówczas wszystko wydawało się uporządkowane. Mieliśmy osobne programy do zarządzania i katalogowania fotografii, osobne aplikacje do wywoływania zdjęć z plików RAW (zwykle dostarczone przez producenta aparatu), osobne programy do manipulacji obrazem (najczęściej którąś z wersji Photoshopa, Paint Shopa Pro lub GIMP-a) oraz software do przeglądania i prezentowania zdjęć na ekranie komputera lub generowania gotowych galerii do powieszenia na stronie internetowej.

Tak liczny wybór potrzebnych aplikacji z jednej strony pozwalał zbudować sobie wygodniejszy „workflow” – własny sposób pracy ze zdjęciami od ich powstania do prezentacji. Z drugiej... Cóż, znalezienie wszystkich potrzebnych narzędzi, zapoznanie się z ich możliwościami i wypracowanie skutecznych metod obróbki zajmowało dużo czasu i poniekąd utrudniało wejście w świat bardziej zaawansowanej obróbki cyfrowych fotografii osobom mniej doświadczonym i mniej cierpliwym.

Kompleksowe narzędzie dla fotografa

Lightroom jest kompleksowym narzędziem, za pomocą którego wykonamy wszystkie opisane powyżej czynności: zaimportujemy zdjęcia z karty pamięci, skatalogujemy i posortujemy, obrobimy i na końcu zaprezentujemy nasze fotografie. Instalując na komputerze Lightrooma właściwie możemy zrezygnować z innych aplikacji do przetwarzania zdjęć. Program Adobe od początku został pomyślany jako narzędzie dla fotografów, oferujące odmienną filozofię pracy niż powszechnie znane programy i dodatki dla grafików.

http://www.dfv.pl/tl_file...1-Lightroom.jpg

W pierwszych chwilach po uruchomieniu Lightrooma, przestrzeń robocza programu może wydawać się niezrozumiała. W głównym menu nie ma komend „Otwórz plik” i „Zapisz plik”. Nie ma typowych palet narzędziowych ani paska statusu. Choć korzystanie z Lightrooma najprawdopodobniej wymusi na nas zmianę dotychczasowych nawyków, szybko okaże się, że program został zorganizowany w sposób przyjazny i intuicyjny dla użytkownika, a wykonanie każdej czynności jest w gruncie rzeczy wygodniejsze i szybsze niż w innym środowisku pracy.

Niniejszy poradnik wyjaśnia, na przykładzie typowych czynności realizowanych przez fotografa, jak wygląda praca w Lightroomie. Na początku przedstawimy podstawy, aby w kolejnych odcinkach cyklu przejść do bardziej zaawansowanych operacji i porad, dzięki którym czytelnicy będą mogli w jak najlepszy sposób wykorzystać funkcje Lightrooma zgodnie z własnymi potrzebami.

Wiele dróg do jednego celu

Ważne jest by zrozumieć podstawową zasadę dotyczącą pracy w Lightroomie: nie ma jedynej słusznej drogi do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Niezależnie, czy chodzi o opisanie i oznakowanie zdjęć tak, by w przyszłości w szybki sposób odnaleźć właściwą fotografię, czy tematem są techniki wywoływania ujęć – konkretny efekt można uzyskać zwykle na kilka sposobów. Każdy z nich będzie dobry, o ile to, co otrzymamy na końcu, pozostaje zgodne z naszymi oczekiwaniami. Jeśli się nie udało – na to również znajdzie się rada. Lightroom nie wykonuje operacji na obrazie w sposób nieodwracalny (tzw. „destrukcyjny”). Dzięki temu możliwe jest cofnięcie wykonanych czynności i rozpoczęcie pracy od początku.

Do uruchomienia Lightrooma niezbędny jest komputer z systemem Windows XP SP2 lub Windows Vista (ewentualnie MacOS X, jeśli korzystamy z komputerów Apple), 1 GB pamięci RAM, ekran o rozdzielczości co najmniej 1024x768 oraz dużo przestrzeni dyskowej na zdjęcia. W praktyce do wygodnej pracy niezbędne są szybkie dyski twarde, co najmniej 2 GB pamięci operacyjnej oraz monitor o rozdzielczości 1280x1024 (1280x800) lub większej.

Akceptowane typy plików

W aktualnej wersji 1.3.1 Lightroom obsługuje zdjęcia w formacie RAW, wykonane przez większość aparatów dostępnych obecnie w sprzedaży (w tym przez Nikona D3 i D300 oraz Olympusa E-3). Aplikacja uaktualniana jest niemal równocześnie z wtyczką Adobe Camera Raw do Photoshopa CS3, co gwarantuje zgodność z nowymi lustrzankami bardzo szybko po ich wprowadzeniu na rynek. Oprócz plików RAW, Lightroom otwiera 8 i 16-bitowe zdjęcia w formacie TIFF i PSD, pliki JPEG oraz fotografie zapisane w formacie DNG (Digital Negative – uniwersalny format Adobe do przechowywania „surowych” danych z aparatu). Z punktu użytkownika istotne jest to, że po zaimportowaniu fotografii do Lightrooma nie ma różnicy w sposobie pracy nad RAW-ami oraz nad plikami JPEG, TIFF czy PSD. W module obróbki („wywoływania”) zdjęć wszystkie operacje – włączając kontrolę nad balansem bieli – dostępne są dla każdego typu materiału źródłowego. Oczywiście trzeba pamiętać, że wprowadzenie korekty ekspozycji czy poprawianie balansu bieli będzie efektywniejsze na „cyfrowych negatywach”, przechowujących zapas informacji o obrazie, niż na JPEG-ach i TIFF-ach.

Moduły, czyli o funkcjonalności w pięciu punktach

Lightroom udostępnia pięć modułów, umożliwiających wykonanie różnych zadań związanych z wykonanymi zdjęciami:

Library (Biblioteka) – tutaj będziemy zarządzać kolekcją zgromadzonych zdjęć. Moduł ten udostępnia szeroki wachlarz narzędzi służących ocenianiu, znakowaniu, opisywaniu zdjęć przy pomocy słów kluczowych, łączeniu fotografii w kolekcje oraz sortowaniu i wynajdywaniu na podstawie zadanych kryteriów (od ocen i słów kluczowych po informacje zapisane w EXIF-ie o dacie wykonania zdjęcia, sprzęcie jakim zostały wykonane, etc). Oprócz tego w Library dokonamy podstawowych korekt zaimportowanych zdjęć: możemy poprawić ekspozycję i balans bieli bez przełączania się do modułu Develop. Wyświetlany histogram ułatwia szybką ocenę przepaleń, dzięki czemu łatwiej jest oznaczyć niektóre ujęcia jako przeznaczone do usunięcia – o ile oczywiście poprawne naświetlenie jest jednym z kryteriów wyboru. To właśnie moduł Library będzie głównym miejscem pracy w Lightroomie.

http://www.dfv.pl/tl_file...2%20Library.jpg

Develop (wywoływanie zdjęć, czyli Ciemnia) – służy obróbce zdjęć zaimportowanych do Biblioteki. Podstawowe narzędzia to kadrowanie (zrealizowane w odmienny sposób niż w większości programów; proces bardzo przypomina doświadczenia, które niektórzy pamiętają z czasów prawdziwej ciemni i obracania pustego papieru fotograficznego pod powiększalnikiem w celu uzyskania właściwego kadru), korekta balansu bieli, ekspozycji oraz tonalności fotografii, a także usuwanie efektu czerwonych oczu i plamek będących na przykład pozostałością po kurzu na powierzchni matrycy w aparacie. Wszelkie poprawki wprowadzane są przy pomocy suwaków lub numerycznie. Wiele korekt można też zastosować w sposób wizualny bezpośrednio na obrazie.

Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie: jeśli chcemy by niebo miało bardziej intensywny kolor, wciskamy na panelu Saturation (Nasycenie) odpowiedni przycisk, a następnie klikając na obrazie w miejscu zajętym przez niebo, przesuwamy mysz w górę lub w dół, obserwując zmiany, aż do uzyskania pożądanego efektu. Technika ta zostanie dokładnie opisana w dalszej części poradnika. Moduł Develop udostępnia też kilka paneli z zaawansowanymi opcjami, kontrolującymi sposób wyostrzania zdjęcia i usuwania występujących szumów cyfrowych oraz korygującymi winietowanie i aberracje chromatyczne (obecnie nie ma niestety możliwości korygowania perspektywy czy dystorsji geometrycznych).

Ostatnim narzędziem jest panel kalibracyjny pozwalający zadbać o wierne odwzorowanie kolorów ze zdjęć wykonanych danym typem aparatu. W module Develop dokonamy też synchronizacji ustawień w serii zdjęć oraz zapiszemy wprowadzone ustawienia w postaci wzorców („preset”) do wykorzystania w przyszłości.

http://www.dfv.pl/tl_file...2%20Develop.jpg

Slideshow (Pokaz zdjęć) – w tym module zdefiniujemy, w jaki sposób mają być prezentowane zdjęcia na ekranie komputera. Lightoom pozwala określić tło, obramowanie, cienie rzucane przez wyświetlaną fotografię, a także podłączyć pod prezentację ścieżkę dźwiękową. Gotowe zestawy ustawień można zapisać w postaci wzorców („template”) do późniejszego wykorzystania. Aby błyskawicznie włączyć pokaz zdjęć, niezależnie od aktywnego modułu, korzystamy z kombinacji klawiszy lub z opcji Window>Impromptu Slideshow w menu.

http://www.dfv.pl/tl_file...20Slideshow.jpg


Print (Wydruk) – zgodnie z nazwą przeznaczony jest do przygotowywania wydruku fotografii bezpośrednio z Lightrooma – zarówno jako skończonych odbitek, jak i stykówek używanych do prezentacji zdjęć klientom, modelom, etc. Moduł udostępnia wiele opcji związanych z wydrukiem. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian w tych parametrach skutkuje natychmiastowym wygenerowaniem podglądu kolejnych arkuszy papieru ze zdjęciami. Jest to niezwykle wygodne dla użytkownika, ponieważ pozwala dokładnie obejrzeć, co otrzyma na wydruku, bez ryzyka zwykle kosztownego wykonywania powtórnych odbitek. Lightroom pozwala zaplanować marginesy, podzielić jeden arkusz papieru pomiędzy kilka zdjęć (z możliwością określenia rozmiarów pól na pojedynczą fotografię i odstępów między polami), nanieść na wydruk prowadnice ułatwiające cięcie większych arkuszy na mniejsze odbitki przy pomocy gilotyny do papieru i nałożyć tekst z opisem poszczególnych zdjęć. Raz przygotowane ustawienia można zapisać w postaci wzorców („template”).

http://www.dfv.pl/tl_file...%82%20Print.jpg

Web (Galeria internetowa) – ostatni moduł Lightrooma przeznaczony jest dla fotografów publikujących swoje dokonania w sieci. Web pozwala w sposób automatyczny wygenerować kompletną galerię internetową typu HTML lub Flash (łącznie z pomniejszonymi zdjęciami, miniaturami i innymi plikami niezbędnymi, by taka galeria działała w pełni sprawnie), a następnie umieścić ją na wskazanym serwerze FTP połączonym ze stronę internetową użytkownika.

Główną zaletą tego modułu, podobnie jak miało to miejsce w Print, jest natychmiastowy podgląd galerii zaraz po wprowadzeniu zmian w opcjach. Podgląd działa niezależnie od tego, czy docelowa galeria będzie wykonana w „czystym” HTML, czy też w postaci prezentacji Flash. Ważne jest to, że okno podglądu jest klikalne, to znaczy możemy od razu sprawdzić, jak działa nawigacja i jak wyglądać będą inne podstrony tworzonego pokazu. Po zainstalowaniu Lightrooma użytkownik może wybierać pomiędzy pięcioma różnymi metodami generowania galerii. Znajdziemy tutaj standardowe galerie HTML i Flash, wykonane przez twórców Lightrooma. Dostępne są również popularne darmowe galerie flashowe AutoViewer, PostcardViewer i SimpleViewer, które można w pełni skonfigurować z poziomu aplikacji, bez konieczności uczenia się budowania stron internetowe (co było konieczne w przypadku samodzielnego ściągnięcia tych galerii ze strony autora).

Jeśli dostępne w pakiecie możliwości okażą się niewystarczające, za 25 dolarów można dokupić SlideShowPro for Lightroom – popularną galerię flashową, dającą duże możliwości konfigurowania wyglądu, sposobu przenikania się zdjęć, podkładania ścieżki dźwiękowej i innych. Moduł Web, podobnie jak pozostałe moduły Lightrooma, pozwala zapisywać ustawienia w postaci wzorców („template”) do ponownego użycia w przyszłości.

http://www.dfv.pl/tl_file...C5%82%20Web.jpg

[ Dodano: 2010-08-22, 17:29 ]
Część 2. Interfejs i skróty klawiaturowe

W odróżnieniu od Photoshopa i wielu innych aplikacji graficznych, okno Lightrooma nie jest „kontenerem” na wiele otwartych okien z projektami, nad którymi aktualnie pracujemy, i palet narzędziowych, pozwalających wykonać określone zadania. Interfejs Lightrooma łatwiej jest zrozumieć jeśli potraktować go jako pulpit.
Dominik Herman

Interfejs Lightrooma to właściwie pięć pulpitów – bo tyle jest modułów w programie), w którym w środkowym obszarze roboczym znajduje się przedmiot naszej pracy, otoczony panelami narzędziowymi, których zawartość jest zgodna z przeznaczeniem danego modułu. Panele te w razie potrzeby możemy ukrywać, by powiększyć przestrzeń obszaru roboczego, i przywoływać z powrotem, by zmienić jakieś parametry.

Nie ma jednak możliwości zupełnie dowolnego rozmieszczania, zwijania i rozwijania otwartych zdjęć i palet w obszarze „kontenera”, tak jak w przypadku Photoshopa i innych programów o podobnej filozofii pracy. Z jednej strony takie podejście może wydawać się ograniczające. Z drugiej strony to pozorne ograniczenie swobody komponowania własnej przestrzeni roboczej w Lightroomie jest zbawienne. Pozwala bowiem skupić się na wykonywanych zadaniach, a nie na odnajdywaniu w menu zwiniętej bądź wyłączonej palety narzędziowej, absolutnie niezbędnej do wykonania jakiejś czynności. Pracując w Lightroomie zawsze wiemy, gdzie znajdują się potrzebne narzędzia – a jeśli są ukryte, wystarczy najechać myszą na krawędź okna, by dany panel „powrócił” na ekran.

Okno Lightrooma może mieć regulowany rozmiar, jednak szybko zauważymy, że interfejs zaprojektowano w taki sposób, by okno aplikacji zajmowało cały ekran. Istnieje nawet skrót klawiszowy , pozwalający powiększyć okno na całą powierzchnię ekranu, łącznie z ukryciem i zajęciem obszaru systemowego paska aplikacji („taskbar”). Tryb pełnoekranowy szczególnie dobrze sprawdza się, kiedy pracujemy z wyświetlaczem panoramicznym o dużej rozdzielczości (1680x1050 pikseli i większej). Wówczas nawet ze wszystkimi otwartymi panelami środkowy obszar roboczy niemal idealnie mieści poziomy kadr o proporcjach 3:2. Istnieje jeszcze inny aspekt zachęcający do korzystania z trybu pełnoekranowego. Interfejs Lightrooma utrzymany jest w ciemnej, neutralno-szarej tonacji. Powiększenie okna programu do pełnej rozdzielczości wyświetlacza pozwala zakryć inne okienka ze zwykle jasną zawartością (np. przeglądarki internetowej czy edytora tekstowego), zwykle rozpraszające i odciągające wzrok od czynności wykonywanych ze zdjęciami.

http://www.dfv.pl/tl_file...2-Interfejs.jpg

Jak Lightroom wygląda w praktyce? Przyjrzyjmy się poniższej ilustracji. Powierzchnia okna programu podzielona jest na pięć części. Środkowy obszar roboczy, oznaczony cyfrą „3”, zajmowany jest przez jedno zdjęcie, dwa zdjęcia (w trybie „Compare” w module Library lub w trybie „Before/After” w module Develop), grupę zdjęć (w trybie „Grid” w module Library) bądź przez podglądy pokazu slajdów, wydruku bądź galerii internetowej (w pozostałych modułach). Wielkość tego obszaru może być większa lub mniejsza, w zależności od otwartych paneli narzędziowych, oznaczonych cyframi „1”, „2”, „4”, „5” i „6”. Panele te pojawiają się we wszystkich modułach. Zawartość paneli bocznych „2” i „4” zmienia się w zależności od tego, jakie zadania wykonujemy, natomiast panele górny i dolny „1” i „5”, są takie same, niezależnie od włączonego modułu Lightrooma. Na ilustracji żółtymi punktami oznaczono „strzałki”, które można kliknąć kursorem myszy. Dzięki nim ukryjemy niepotrzebne w danym momencie panele, powiększając w ten sposób obszar roboczy, w którym wyświetlane są zdjęcia. Po ukryciu panel faktycznie pozostaje niewidoczny, jednak można go bardzo szybko przywołać, najeżdżając myszą na górną, lewą, dolną bądź prawą krawędź okna programu. Spowoduje to tymczasowe odkrycie danego panelu, który pozostanie widoczny tak długo, jak długo kursor myszy nie powróci do środkowego obszaru roboczego. Warto poświęcić parę chwil na wypróbowanie, jak działa ten mechanizm, by efektywniej wykorzystywać możliwości Lightrooma w przyszłości. Istnieje też możliwość zmiany szerokości paneli bocznych i wysokości „Film Strip”. Zmiany dokonamy myszą w podobny sposób, w jaki przeskalowuje się okna innych aplikacji.

http://www.dfv.pl/tl_file.../R02-Panel3.jpg

Istnieją skróty klawiszowe, pozwalające ukryć bądź przywołać grupy paneli narzędziowych. Klawisz kontroluje wyświetlanie paneli bocznych, natomiast kombinacja powoduje schowanie bądź odsłonięcie wszystkich paneli na ekranie.

http://www.dfv.pl/tl_file.../R02-Panel6.jpg

Cyfrą „6” oznaczono pasek narzędziowy, również zmieniający się w zależności od tego, w którym module aktualnie pracujemy. Pasek ten można wyłączyć lub z powrotem przywołać korzystając z klawisza <T>. W trybie Grid w module Library znajdziemy to narzędzia pozwalające wybrać sposób sortowania miniaturek w tym widoku, wielkość miniaturek, etc. W module Develop znajdują się tutaj skróty aktywujące narzędzia kadrowania (wraz z proporcjami i kątem pochylenia nowego kadru), wymazywania plamek i usuwania efektu czerwonych oczu.

Zwróćmy teraz uwagę na zawartość poszczególnych paneli:

Na górnym panelu „1” z lewej strony znajdziemy logo programu, które w razie potrzeby można zastąpić własnym tekstem lub znakiem graficznym. Po prawej stronie wyświetlona jest „klikalna” lista dostępnych modułów (Library, Develop, Slideshow, Web, Print). Podczas wykonywania operacji na serii zdjęć, np. w trakcie eksportu obrobionych fotografii, w miejscu logo pojawia się pasek postępu z przyciskiem do przerwania wykonywanych operacji. Górny panel wykorzystywany będzie najrzadziej podczas pracy w Lightroomie, dlatego zalecane jest jego ukrycie tak, by nie zajmował cennego obszaru roboczego. Nawet po ukryciu wspomniany pasek postępu operacji będzie wyświetlany w zmniejszonej formie.

http://www.dfv.pl/tl_file.../R02-Panel1.jpg

Dolny panel „5” to tzw. „Film Strip”. Zgodnie z nazwą przypomina on pasek analogowego filmu, na którym widzimy ciąg zdjęć. Jest on szczególnie przydatny podczas pracy w module Develop, kiedy chcemy przeskoczyć do kolejnego zdjęcia, zaznaczyć kilka zdjęć do synchronizacji ustawień, bądź wykonać inne czynności na większej grupie fotografii. Funkcjonalność „Film Strip” różni się jednak od trybu „Grid” w module Library, pomimo pozornego podobieństwa. Korzystając z dolnego panelu nie mamy na przykład możliwości oznaczenia serii wybranych zdjęć np. czerwoną etykietką bądź przypisania oceny ***. Nawet pomimo zaznaczenia wielu ujęć w „Film Strip”, wciśnięcie klawisza <3>, powodującego przypisanie oceny ***, zakończy się wykonaniem tej czynności wyłącznie na zdjęciu widocznym w obszarze roboczym. Tego rodzaju operacje na grupach fotografii możliwe są wyłącznie w trybie „Grid”. Przy pomocy dolnego panelu możemy szybko przefiltrować grupę zdjęć, by wybrać na przykład ujęcia oznaczone wcześniej flagą „Pick” lub w inny sposób. Opcje filtrowania dostępne są w prawej górnej części „Film Strip”. W prawym górnym rogu panelu dostępny jest mały przełącznik, pozwalający natychmiast wyłączyć zastosowane filtrowanie. Kliknięcie prawym przyciskiem myszy w różnych obszarach tego panelu odsłania dodatkowe, przydatne opcje.

http://www.dfv.pl/tl_file.../R02-Panel5.jpg

Zawartość lewego panelu „2” jest różna w zależności od modułu, w którym aktualnie się znajdujemy. W module LibraryDevelop znajdzie się w tym miejscu historia wykonanych operacji edycyjnych, lista presetów oraz lista snapshotów, czyli stanów fotografii zapisanych przez użytkownika w jakimś momencie pracy nad ujęciem. W pozostałych modułach na lewym panelu wyświetlana będzie lista wzorców ustawień użytkownika.

http://www.dfv.pl/image.p...=700&height=423

Zawartość prawego panelu „4” zmienia się podobnie, w zależności od aktywnego modułu Lightrooma. W module Library dostępne są tu opcje do szybkiej edycji zdjęć (ekspozycja, balans bieli), opisywania fotografii za pomocą słów kluczowych oraz edytowania i przeglądania metadanych (EXIF, IPTC). W module Develop opcje zgromadzone na prawym panelu umożliwiają edytowanie fotografii. W pozostałych trzech modułach prawy panel mieści parametry właściwe pokazowi zdjęć, wydrukowi i generowanej galerii internetowej

http://www.dfv.pl/tl_file.../R02-Panel4.jpg

Użytkownik Lightrooma ma pewien wpływ na zawartość prawego i lewego panelu narzędziowego. Klikając na podświetlony tytuł grupy parametrów (np. „Quick Develop” lub „Keywording” w module Library) bądź obecny tuż obok trójkąt można „zwinąć” rzadziej stosowane narzędzia. Kiedy w ogóle nie zamierzamy korzystać z pewnych narzędzi (np. „Camera Calibration” w module Develop) możemy kliknąć prawym przyciskiem myszy na tytule danej grupy parametrów i wybierając odpowiednią opcję zupełnie ukryć zbędne opcje.

Podstawowe skróty klawiszowe

Zdecydowaną większość czynności można wykonać w Lightroomie zupełnie bez stosowania klawiatury – posługując się wyłącznie myszą. Umiejętne wykorzystanie obu urządzeń spowoduje jednak, że praca z aplikacją będzie szybsza i efektywniejsza. Dlatego warto zapoznać się z najważniejszymi skrótami klawiszowymi. W razie potrzeby skróconą listę skrótów klawiszowych obowiązujących w danym module wyświetlimy korzystając z kombinacji "Ctrl+/".

http://www.dfv.pl/tl_file...0klawiszowe.jpg

Kombinacja klawiszy

<Ctrl+Alt+1 do 5> - Przełączanie między modułami (kolejno Library, Develop, Slideshow, Print, Web)
<Tab> - Włączenie/wyłączenie bocznych paneli
<Shift+Tab> - Włączenie/wyłączenie wszystkich paneli
<Ctrl+Enter> - Impromptu Slideshow (uruchomienie pokazu zdjęć)
<F> - Przełączanie między trybem okienkowym a trybami pełnoekranowymi
<L> - Wygaszenie ekranu za wyjątkiem wyświetlanego zdjęcia
<Ctrl+Z> - Cofnięcie ostatniej wykonanej czynności (Undo)
<G> - Tryb Grid w module Library (wyświetla zgromadzone w bibliotece zdjęcia w postaci miniatur)
<J> - Przełączenie trybu wyświetlania miniatur w trybie Grid w module Library
<E> - Tryb Loupe w module Library (wyświetla jedno zdjęcie z biblioteki)
<~> - Przełączanie między trybami Grid i Loupe w module Library, przełączanie między widokiem normalnym i Before/After w module Develop
<C> - Tryb Compare w module Library
<Spacja> - W trybie Loupe powoduje powiększenie/pomniejszenie wyświetlanego zdjęcia
<D> - Przejście do trybu edycji zdjęcia w module Develop
<R> - Przejście do trybu kadrowania zdjęcia w module Develop
<O> - Przełączanie trybu siatki podczas kadrowania zdjęcia (złoty podział i inne)
<Y> - Tryb Before/After w module Develop
<Z> - Powiększenie/pomniejszenie wyświetlanego zdjęcia w module Develop
<J> - Oznaczenie obszarów przepalonych i niedoświetlonych na zdjęciu w module Develop
<I> - Wyświetlenie dodatkowych informacji o zdjęciu na obszarze roboczym w module Develop i w trybie Loupe w module Library
<T> - Włączenie/wyłączenie paska narzędziowego w obszarze roboczym
<P> - Przypisanie flagi „Pick” do zdjęcia
<X> - Przypisanie flagi „Reject” do zdjęcia
<U> - Usunięcie flagi przypisanej do zdjęcia
<1 do 5> - Przypisanie do zdjęcia oceny od * do *****
<[ lub ]> - Przypisanie do zdjęcia oceny o jeden niższej lub wyższej
<0> - Usunięcie oceny przypisanej do zdjęcia
<6 do 9> - Przypisanie do zdjęcia kolorowych etykiet
<Ctrl+[ lub ]> - Obracanie zdjęcia o 90 stopni
<Backspace> - Usuwanie zdjęcia (z biblioteki lub z dysku twardego)
<Alt+Backspace> - Usuwanie zdjęcia z biblioteki
<Ctrl+Backspace> - Usuwanie zdjęć oznaczonych flagą „Reject” (z biblioteki lub z dysku twardego)
<Ctrl+A lub D> - Zaznaczenie/odznaczenie wszystkich zdjęć w trybie Grid w module Library oraz na palecie Film Strip
</> - Odznaczenie aktywnego zdjęcia

Koniec części 2.

[ Dodano: 2010-08-22, 17:37 ]
Część 3. Tworzenie i zarządzanie katalogami Lightrooma


Katalogi Lightrooma pozwalają tworzyć wirtualne zestawy tematyczne zdjęć, koordynować synchronizację zdjęć między np. komputerem stacjonarnym a przenośnym oraz zachować porządek wśród tysięcy - prędzej czy później - fotografii.
Dominik Herman

Pierwotnym założeniem twórców Lightrooma było stworzenie aplikacji do zarządzania całą kolekcją zdjęć w jednym miejscu. Pierwsza publiczna wersja aplikacji (oznaczona numerem 1.0) obsługiwała wyłącznie jedną bazę danych z zaimportowanymi zdjęciami. Szybko okazało się, że taki zamysł – choć brzmiący rozsądnie – nie sprawdza się w praktyce. Począwszy od wersji 1.1 koncepcja pojedynczej bazy danych ze zdjęciami zastąpiona została ideą wielu katalogów, pomiędzy którymi można wymieniać fotografie za pomocą operacji eksportu i importu. Zwróćcie proszę uwagę, że w dalszym opisie rozróżniamy określenie „katalog”, zarezerwowane wyłącznie do nazwania pliku utworzonego i modyfikowanego przez Lightrooma, zawierającego informację o zaimportowanych zdjęciach, od określenia „folder”, które dotyczy fizycznego folderu na dysku twardym, przechowującego pliki: katalogi Lightrooma, pliki z podglądami czy oryginały fotografii.

Wspomniana zmiana rozwiązała dwa zasadnicze problemy. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy zarządzamy kolekcją kilku, być może nawet kilkunastu tysięcy zdjęć (co nie powinno być trudne zważywszy na łatwość z jaką powstają nowe cyfrowe fotografie). Lightroom musi obsłużyć jednocześnie wiele wygenerowanych podglądów, metadanych, informacji związanych z edycją i innymi wykonanymi czynnościami, etc. Wymaga to dużych zasobów systemowych: przede wszystkim wolnej pamięci operacyjnej i szybkich dysków twardych. Teraz niech w sposób logiczny użytkownik podzieli własny zbiór na kolekcje (mogą to być nawet kolekcje ze wspólnymi elementami – Lightroom pozwala na synchronizację różnych parametrów, o czym w kolejnych odcinkach cyklu) i każdą z tych kolekcji przypisze do osobnego katalogu Lightrooma. Zyska w ten sposób na wydajności podczas pracy z aplikacją, choć oczywiście niewielkim kosztem, związanym z koniecznością przełączenia się do innego katalogu, kiedy potrzebne jest zdjęcie spoza aktualnego zbioru fotografii.

Drugi problem to kwestia synchronizacji. Łatwo sobie wyobrazić taką sytuację, kiedy wykorzystujemy laptopa do gromadzenia i wstępnej selekcji oraz edycji fotografii wykonywanych w plenerze: na sesji wyjazdowej, podczas wakacji i przy podobnych okazjach. Następnie po powrocie do domu czy do studia fotograficznego zachodzi potrzeba przeniesienia nie tylko nowych zdjęć, ale również całej zawartej w katalogu informacji o czynnościach wykonanych na zdjęciach w Lightroomie. W tym momencie pomocna okazuje się wspomniana synchronizacja zdjęć, wykonywana poprzez eksport katalogu, zawierającego wszystkie bądź wybrane fotografie z katalogu roboczego na laptopie, a następnie import nowopowstałego katalogu do stacjonarnej stacji roboczej. Lightroom wykonuje import na tyle inteligentnie, że potrafi rozpoznać, które zdjęcia są nowe w danym katalogu, a które zostały zaimportowane już wcześniej. Program skopiuje wówczas odpowiednie pliki i ustawienia, tak by docelowy katalog był kompletny. Oczywiście synchronizacja jest przydatna również w sytuacji, kiedy nad daną serią zdjęć pracuje więcej niż jedna osoba, a także we wszystkich innych przypadkach, kiedy potrzeba wyodrębnić fragment lub całość jednego katalogu, by przenieść go i kontynuować pracę w innym miejscu.

Tworzenie nowego katalogu Lightrooma

Podczas pierwszego uruchomienia, Lightroom samodzielnie utworzy domyślny katalog Lightroom Catalog.lrcat w folderze Lightroom, znajdującym się w folderze przewidzianym przez system operacyjny na zdjęcia użytkownika (jego położenie będzie różne w różnych systemach operacyjnych). Każde kolejne uruchomienie Lightrooma spowoduje automatyczne otwarcie tego domyślnego katalogu. Na początku większość użytkowników najprawdopodobniej nie będzie miała potrzeby tworzenia dodatkowych katalogów na zdjęcia. Zawczasu przedstawimy jednak, jak posługiwać się wieloma bazami zdjęć.

http://www.dfv.pl/tl_file...owy_katalog.jpg

Na potrzeby tej części kursu utworzymy nowy katalog Lightrooma. W tym celu skorzystamy z komendy File>New Catalog, dostępnej w głównym menu aplikacji. Wywołanie komendy spowoduje otwarcie okna dialogowego z listą folderów, w którym wskażemy docelową lokację nowego katalogu. W tym miejscu mała uwaga: nie ma potrzeby tworzenia dodatkowego podfolderu na katalog Lightrooma i pliki podglądu, które zostaną wygenerowane w przyszłości po dodaniu nowych zdjęć. Wpisując nazwę np. „Testowy katalog” aplikacja samodzielnie utworzy folder o tej nazwie, a następnie założy w nowopowstałym folderze plik z katalogiem zdjęć o tej samej nazwie. W ten sposób wykonując np. ręczną archiwizację któregoś z wykorzystywanych katalogów za pomocą narzędzi systemowych bądź innej zewnętrznej aplikacji, nie musimy się martwić czy nie pominiemy jakiegoś ważnego pliku. Wystarczy skopiować cały utworzony folder w inne miejsce: na płytę DVD lub zewnętrzny dysk twardy, by mieć pewność, że przeniesiemy całość katalogu. Tutaj kolejna uwaga: kopiując ręcznie tak utworzony katalog Lightrooma nie przeniesiemy zdjęć zaimportowanych do tego katalogu. O tym, w jaki sposób archiwizować całą lub fragment kolekcji fotografii, napiszemy w jednym z kolejnych odcinków kursu.

Otwieranie katalogu Lightrooma

Po potwierdzeniu nazwy w oknie dialogowym, Lightroom przeładuje się i otworzy nowy katalog „Testowy katalog”. Od teraz każde kolejne uruchomienie programu spowoduje automatyczne otwarcie tego katalogu. Jeśli uznamy, że chcemy powrócić do katalogu „Lightroom Catalog”, utworzonego podczas pierwszego uruchomienia aplikacji, możemy go otworzyć korzystając z komendy File>Open Catalog (skrót klawiszowy <Ctrl+O>) i wybierając odpowiedni plik z rozszerzeniem .lrcat na dysku twardym. Innym sposobem jest skorzystanie z listy ostatnio otwieranych katalogów, dostępnej w menu File>Open Recent. Obie metody powodują przeładowanie Lightrooma, co zwykle trwa bardzo krótko, jednak czasem (szczególnie w przypadku ograniczonej ilości wolnej pamięci operacyjnej) może jednak zabrać chwilę.

http://www.dfv.pl/tl_file...ie_katalogu.jpg

Istnieje trzeci sposób na otwieranie jednego z ostatnio używanych katalogów – w momencie uruchamiania Lightrooma. Domyślnie okno wyboru katalogu nie jest wyświetlane. Aby uaktywnić to okno dialogowe, przejdziemy do ustawień aplikacji, korzystając z komendy w menu Edit>Preferences (skrót klawiszowy <Ctrl+,>). Na pierwszej zakładce General widoczna jest rozwijalna lista Default Catalog. Pierwsza opcja Load most recent catalog powoduje, że domyślnie otwierany jest katalog używany w poprzedniej sesji pracy z Lightroomem. Druga opcja, którą wybierzemy, Prompt me when starting Lightroom, spowoduje wyświetlenie wspomnianego okna dialogowego w momencie uruchomienia programu. Na dalszych miejscach na liście rozwijalnej znajdują się nazwy ostatnio otwieranych katalogów – możemy wybrać jeden z nich jako otwierany zawsze przy starcie Lightrooma, bądź korzystając z opcji Other... wskazać dowolny inny katalog na dysku twardym.

http://www.dfv.pl/tl_file...Preferencje.jpg

Po zatwierdzeniu zmian zamykamy i ponownie uruchamiamy Lightrooma. Powinien powitać nas widoczny na ilustracji poniżej dialog Adobe Photoshop Lightroom – Select Catalog. Z listy rozwijalnej wybieramy katalog, w którym będziemy pracować. Będzie to w naszym przypadku „Testowy katalog”, utworzony we wcześniejszych krokach. Przyjrzyjmy się pozostałym dostępnym opcjom. Always load this catalog on startup spowoduje uznanie wybranego z listy katalogu za domyślny, co jest równoznaczne z opisanym wcześniej wyborem domyślnego katalogu w oknie ustawień Preferences. Opcja Test integrity of this catalog okaże się przydatna, kiedy występują problemy z katalogiem Lightrooma, będące skutkiem uszkodzenia pliku .lrcat na przykład po zawieszeniu się komputera w trakcie pracy. Przycisk Create New Catalog... umożliwi utworzenie, a następnie załadowanie nowego katalogu Lightrooma.

http://www.dfv.pl/tl_file...ranie_Start.jpg

Aby przywołać okno dialogowe Select Catalog tylko przy jednym uruchomieniu Lightrooma, bez zmian w ustawieniach programu, opisanych we wcześniejszym kroku, wystarczy przytrzymać klawisz <Ctrl> podczas startu programu. To czwarty z istniejących sposobów na pracę i przełączanie wielu katalogów Lightrooma.

Kopia zapasowa (backup) katalogu

W tym odcinku kursu zwrócimy jeszcze uwagę na kilka opcji odnoszących się wyłącznie do otwartego katalogu. Skorzystamy z komendy File>Catalog Settings (skrót klawiszowy <Ctrl+Alt+,>), która spowoduje otwarcie okna dialogowego z konfiguracją aktywnego katalogu. Na karcie General widoczna jest opcja Backup z rozwijalną listą, z której możemy wybrać, jak często ma być wykonywana kopia zapasowa danego katalogu. Zwróćmy uwagę, że przy pomocy tej funkcji Lightroom kopiuje sam plik .lrcat, bez oryginałów zdjęć. Jest to więc sposób na przygotowanie kopii zapasowej ustawień przechowywanych w katalogu, a nie katalogu z oryginałami zdjęć. Wykonywanie takiego rodzaju backupu ma jednak sens, bo pozwala powrócić do wcześniejszych ustawień, na przykład po uszkodzeniu bieżącego katalogu lub z innych powodów. Zalecamy wybór ustawienia Every time Lightroom starts, czyli podczas każdego uruchomienia programu. Jeśli w danym momencie nie będziemy zainteresowani backupem, klikniemy przycisk Skip Now w oknie dialogowym, które wyświetli się podczas startu Lightrooma. W tym samym oknie możemy wskazać lokalizację pliku kopii zapasowej – domyślnie zostanie on utworzony w podfolderze Backups, znajdującym się w folderze z danym katalogiem. Zaznaczenie opcji Test integrity of this catalog jest sensowne, ponieważ dzięki temu zyskamy pewność, że wykonana kopia zapasowa nie zawiera błędów.

http://www.dfv.pl/tl_file...Preferencje.jpg


Optymalizacja pliku katalogu

Poniżej, w oknie dialogowym Catalog Settings, znajdziemy opcję Optimize z przyciskiem Relaunch and Optimize. Jego wciśnięcie spowoduje przeładowanie aplikacji, podczas którego Lightroom zoptymalizuje – czyli lepiej uporządkuje dane w katalogu roboczym. Operacja ta pozwala zmniejszyć rozmiar pliku .lrcat na dysku twardym, m.in. przez wyczyszczenie go z rekordów o usuniętych z katalogu fotografiach, słowach kluczowych, etc. Optymalizację powinniśmy wykonywać raz na jakiś czas, kiedy odczujemy spowolnienie podczas pracy z programem, nie będące efektem brakującej pamięci operacyjnej.

Zapisywanie metadanych XMP

Pozostając ciągle w Catalog Settings, przyjrzyjmy się jeszcze zakładce Metadata. Znajduje się tutaj opcja Automatically write changes in XMP. Skrótem XMP oznaczany jest format metadanych dla plików powstających w aplikacjach Adobe. Wszelkie operacje edycyjne na zdjęciach, przypisania słów kluczowych, tytułu i autora fotografii – krótko mówiąc cała recepta dla Lightrooma bądź innego programu jak obrobić dane zdjęcie – zapisywane są w postaci bloku danych XMP. Domyślnie Lightroom nie ingeruje w oryginalne pliki RAW/DNG/JPEG/TIFF/PSD, które zostały zaimportowane do katalogu, a całą informację XMP przechowuje w pliku .lrcat. Zaznaczenie tej opcji w ustawieniach katalogu umożliwia umieszczenie danych XMP również bezpośrednio w plikach ze zdjęciami. W przypadku ustandaryzowanych formatów graficznych jak DNG, JPEG, TIFF i PSD, blok XMP „zaszywany” jest w tych plikach. W przypadku zdjęć RAW, blok XMP zapisywany jest w postaci osobnego pliku w folderze z tymi fotografiami. Wyeksportowanie danych XMP poza katalog Lightrooma w opisany sposób jest przydatne wówczas, gdy pracujemy na plikach ze zdjęciami w innych aplikacjach (np. otwieramy zdjęcia RAW przy pomocy wtyczki Camera Raw w Photoshopie – wówczas program ustawia opcje konwertera w sposób identyczny, jak to zostało zrobione w module Develop w Lightroomie) czy nawet w innych katalogach Lightrooma, kiedy nie stosujemy wspomnianej wcześniej synchronizacji. W sytuacji, kiedy po modyfikacji oryginalnych plików z fotografiami Lightroom wykryje, że zaszyty w nich blok XMP różni się od wersji recepty przechowywanej w katalogu, program zaproponuje dwie opcje aktualizacji: za obowiązującą będziemy mogli uznać informację XMP z pliku lub z katalogu Lightrooma, do wyboru. Póki co wspomnianą opcję pozostawimy jednak nieaktywną.

http://www.dfv.pl/tl_file...sywanie_XMP.jpg

Zaznaczając tę opcję spowodujemy automatyczne zapisywanie wprowadzanych zmian nie tylko w katalogu Lightrooma, ale również w oryginałach fotografii na dysku twardym.

Koniec części 3.
 
 
 
Ewelinka22 
30 kg Troskliwego Misia



Mój labrador: Yoko, Boni
Pomogła: 43 razy
Wiek: 30
Posty: 30731
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2010-08-22, 22:27   

Super.Od kilku dni mam ten program :)
_________________
Zarozumiałością oraz bezczelnością człowieka jest mówienie, że zwierzęta są nieme, tylko dlatego że są nieme dla jego tępej percepcji.

— Mark Twain
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Napisz do nas · Statystyki · Reklama

Kontakt z Labradory.info: poczta elektroniczna.
© 2004-2010 Labradory.info Wszelkie prawa zastrzeżone.


REKLAMA