Forum Album Sklep
FAQFAQ  Mapa GoogleMapa Google  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  ProfilProfil
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 
Smaczaki - przysmaki dla psa Pomagam.pl - Pomagamy w potrzebie Zwierzakowo - Internetowy Sklep Zoologiczny Labradory - na dobre stawy

Poprzedni temat «» Następny temat
Obróbka zdjęć i programy graficzne
Autor Wiadomość
V_Wrzesniewska 
Viola i Sara



Mój labrador: Sara
Pomogła: 9 razy
Wiek: 50
Posty: 7754
Skąd: Saarland
Wysłany: 2010-07-26, 20:30   

izatemka napisał/a:
Zreszt na płycie do aparatu Twojego dołączonej powinien być program jakis do obróbki RAWów
Ja juz 4 plyte przegladam najgorsze jest ze wszystko w angielskim :bad: Rinuś, Dzieki
_________________
My ludzie ostrzymy się na kamieniu szlifierskim bólu i konieczności
 
 
 
Rinuś 
Kasia, Brutus & Salma



Mój labrador: Brutus & Salma
Pomogła: 20 razy
Wiek: 30
Posty: 6996
Skąd: Toruń
Wysłany: 2010-07-26, 22:08   

Przekopałam wszystkie płyty i nigdzie nie mam tej z Canona :x
Nawet jak ściągam program ze strony Canona to musze mięc tą cholerną płytę :x

mooże mi ktoś pomóc? generalnie wiem ze DPP już instalowała tylko nie pamiętam jak.
 
 
 
gregory23 



Mój labrador: Max
Pomógł: 1 raz
Posty: 8777
Skąd: Polska
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 2010-07-27, 10:41   

izatemka, nie powiedział bym że za ciasny kadr...
Rinuś, "JPG bo jak ustawiłam na RAW to nie mogłam znaleź fot ? za głupia jeszcze jestem na to" -zawsze możesz ustawić RAW+JPEG i bez żadnego problemu znajdziesz fotkę, tylko ze troszkę więcej miejsca na karcie zajmie Ci to
psiara2101, "to zostawiaj więcej miejsca i kadruj na kompie" - kadrowanie crop-a jeszcze na kompie :D po to się ma lustro żeby nauczyć się robić dobre kadry już w czasie wykonywania zdjęcia...
izatemka, nie polecam PS CS bo kolory przestawia jak nie masz na aparacie ustawione odzwierciedlenie z Adobe. Jak najbardziej Lightroom i program dla amatorów fotografii cyfrowej , służący do obróbki plików RAW . Darmowy , do ściągnięcia ze strony producenta. W preferencjach można wybrać język polski programu.
teraz link : http://www.rawtherapee.com/ bardzo prosty w obsłudze.

Na Digart poszukaj kolegi o nicku Fotomagik - Remik z POZ pomoże Ci jak się go zapytasz jak wywoływać RAWa
Rinuś, " może mi ktoś pomóc" - jak nie pili Cie czas to za 1.5 tyg z miłą chęcią bo teraz jestem na objazdówce po Polsce. No chyba że wcześniej będę miał z innego body...
 
 
 
Rinuś 
Kasia, Brutus & Salma



Mój labrador: Brutus & Salma
Pomogła: 20 razy
Wiek: 30
Posty: 6996
Skąd: Toruń
Wysłany: 2010-07-27, 19:59   

Znalazłam DPP na płycie...generalnie służy mi tylko do przerabiania RAW-ów na JPG. Bo nic w nim innego nie robię,ewentualnie oprócz rozjaśniania zdjęć...
Chyb się nie znam rotfl
_________________
"Nie dyskutuj z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem zniszczy doświadczeniem."
----
 
 
 
Wena 
Agata



Mój labrador: Wena
Pomogła: 13 razy
Posty: 3383
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-07-27, 21:54   

Rinuś mam płytę od 30d mogę ci przywieźć na zlot tam jest zoom browser, do obróbki raw jak najbardziej, oczywiście lightrom jest the best ale 1/2 roku nie używałam i wszystko zapomniałam ;)
_________________
https://plus.google.com/u/0/117196589786833416926/photos
http://www.youtube.com/watch?v=MPLQb_AaE0g
http://www.youtube.com/watch?v=-J7jXrhXjB0
http://www.youtube.com/watch?v=5GBFZ2Qdvf8
http://www.youtube.com/watch?v=jaRhH_W9KZM
 
 
gregory23 



Mój labrador: Max
Pomógł: 1 raz
Posty: 8777
Skąd: Polska
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 2010-07-28, 00:03   

Rinuś, w Rawtherape masz dużo możliwości, nie tylko przerabianie na jpeg. Warto z nim się zaprzyjaźnić....
_________________
"Kiedy wszyscy przyjaciele odejdą, On pozostanie"
George G. Vest
 
 
 
Enzo 



Mój labrador: ENZO Lualaba i Pola (Betty Anpi Buffyland)
Pomógł: 79 razy
Posty: 12046
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2010-07-28, 09:52   

Rinuś napisał/a:
Chyb się nie znam rotfl

oj chyba tak ;) A co byś chciała aby ten program robił? Co Ci jest jeszcze potrzebne? DPP posiada wszystkie podstawowe funkcje potrzebne do wywoływania raw.
_________________
Zwierzęta są w moim życiu ogromnie ważne. Dlatego po drodze mi z ludźmi, którzy mają podobnie.
Jednocześnie unikam oszołomów, deklarujących "miłość ponad życie" do czworonogów,
roztkliwiających się nad każdą kudłatą mordką - i ograniczających się wyłącznie do tego.
Barbara Borzymowska

 
 
madzia_tg 


Pomogła: 4 razy
Wiek: 27
Posty: 2796
Skąd: Polandia
Wysłany: 2010-07-28, 12:52   

gregory23 napisał/a:
Rinuś, w Rawtherape masz dużo możliwości, nie tylko przerabianie na jpeg. Warto z nim się zaprzyjaźnić....

Poza tym raczej nie po to robi się zdjęcia w RAWie żeby je potem tylko przerobić na JPEG ;)
 
 
gregory23 



Mój labrador: Max
Pomógł: 1 raz
Posty: 8777
Skąd: Polska
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 2010-07-28, 12:57   

madzia_tg napisał/a:
Poza tym raczej nie po to robi się zdjęcia w RAWie żeby je potem tylko przerobić na JPEG ;)

Święta prawda :D
Po wywołaniu RAWa najlepiej zapisać go w TIF i później możesz przerabiać zdjęcia. Przy zapisaniu w TIF nie tracisz na jakości jak w czasie kompresji na JPEG.

[ Dodano: 2010-07-28, 13:22 ]
Ogólnie polecam:

http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/raw

Oraz tekst zapożyczony z innej strony:

Z RAW do TIFF lub JPEG w pigułce

Czyli podstawy obróbki w Camera RAW.

Tekst poniżej jest adresowany do tych co zaczynają swoją przygodę z RAW-ami. Z konieczności użyłem tu kilku terminów, które mogą wydawać się niezrozumiałe. Dlatego serdecznie polecam poczytanie napisanego wspólnie z Dutym artykułu o "Zarządzaniu barwą"". Chcę uniknąć powtórzeń i pisania ""w kółko"" o tym samym.
Co się właściwie dzieje w trakcie przetwarzania pliku RAW na TIFF lub JPEG? Co dzieje się wewnątrz aparatu moment po zamknięciu migawki? Bez względu na to zamiana z RAW na JPEG (lub TIFF) odbywa się w aparacie czy poza nim w programie typu Capture One, RawShooter czy Adobe Camera RAW muszą zostać wykonane takie same czynności. Matryca aparatu "widzi" tylko luminancję czyli widzi obraz w RAW i nawet jeśli ustawimy aparat na JPEG-i to musi zostać wykonany cały proces obróbki zdjęcia. Tyle, że wówczas wszystko odbywa się w aparacie. Jeśli zapiszemy plik w RAW czeka nas potem obróbka w jednym z wielu programów zwanych „konwerterami” potrafiącymi przekształcić plik do formatu TIFF lub JPEG w celu dalszej obróbki.
Działania ukryte.

Jako pierwszy etap obróbki, często ukryty przed użytkownikiem, wykonywana jest interpretacja kolorymetryczna. Zwykle wykorzystywana jest przestrzeń robocza aparatu. To tak zwana przestrzeń natywna (ang. native). Dla takiej natywnej przestrzeni aparatu, która dla najnowszych konstrukcji wychodzi sporo ponad sRGB a nawet AdobeRGB producent zwykle przygotowuje standardowy profil zwany generycznym (ang. generic). Rzutowanie odbywa się do liniowego gamma = 1.0. Następne w kolejności wykonywane jest demozajkowanie, które wprowadza informację o kolorze do czarno-białego obrazka RAW. Bardzo często obydwie operacje są wykonywane w kamerze bez względu na rodzaj zapisu pliku jako, że większość, o ile nie wszystkie, RAW-y Canona zawierają w sobie miniaturkę kolorowego obrazu zapisaną w formacie JPEG. W programach Camera RAW, RawShooter czy C1 też jest wykonywane demozajkowanie wstępne, żeby wyświetlić podgląd na ekranie PC-ta. Tam również odbywa się interpretacja kolorymetryczna do przestrzeni zadanej przez użytkownika, tyle że najczęściej na podglądzie mamy już obraz dla gamma 2.2 lub zbliżonego.

Ciekawostką jest że przestrzeń natywna 350D jest sporo większa od 20D i 5D a 20D i 5D mają praktycznie identyczne profile generyczne.

Przeglądarki też muszą wykonać te dwie operacje. Super szybki FastStone w ustawieniach domyślnych omija etap renderingu (interpretacji kolorymetrycznej) do "ludzkiego" gamma i korzysta z "zaszytego"" JPEG-a. W tej przeglądarce podglądy na ekranie zależą od ustawień aparatu. Jeśli mamy w aparacie ustawione "picture style"" z np. zwiększoną saturacją (nasyceniem) to miniaturka będzie wyglądała tak jak wyglądałby zrobiony z tymi ustawieniami pełnowymiarowy JPEG. Zwykle ludziska mają poustawiane ""wszystko na zero"" słusznie zakładając, że dla RAW-u nie ma to znaczenia i obrazki wyglądają na wyprane z kolorów. Dla RAW ustawienia stylu wpływu nie mają ale na JPEG – ten "zaszyty" i owszem. Tu istotna uwaga – Konwertery typu Camera RAW czy Capture One nie biorą pod uwagę ustawień aparatu, nie wyświetlają JPEG-ów a wykonują własne podglądówki – nie zawsze trafne. Zwykle na tym etapie wykonywane jest drobne odszumiane i dokonuje się poprawki aberracji chromatycznej (CA). Istotne są zwłaszcza poprawki CA. Powinny być wykonane w naturalnej (natywnej) przestrzeni aparatu. Wykonane później w innej przestrzeni barw łatwo powodują trudne do zwalczenia przesunięcia kolorów.

Balans bieli czyli WB.

To właściwie pierwszy krok w obróbce zdjęcia który należy wykonać zanim zaczniemy poprawiać cokolwiek innego. Do dyspozycji mamy zwykle suwaki temperatury, "tintu" i czasem koło barwne. Więcej o WB sprobuję napisać osobno. Korekcja WB w Camera RAW czy innym programie do obróbki RAW-ów działa na bazie zmiany kolorymetrycznych definicji RGB i ustaleniu dla nich punktu bieli. Brzmi to mądrze ale chodzi o proporcje mieszania poszczególnych składowych. Nie jest dokonywana korekta dla poszczególnych pikseli. To czyni zwyczajnie niemożliwym próbę korekty tych proporcji w Photoshopie. Wszelkie próby zmiany WB w Photoshopie po zamianie RAW na format PSD, TIFF czy JPEG to kapitalna szansa na zepsucie zdjęcia. Po zamianie obrazu z RAW nie można poprawić WB bez istotnej utraty jakości. Camera RAW ma wbudowane dwa podstawowe profile wspomagające WB. Jeden jest wykonany dla światła dziennego (D65 czyli 6500° K) a drugi dla "illuminant A" czyli światła żarowego (tungsten). Program stosuje te profile automatycznie interpolując lub ekstrapolując aby uzyskać przyzwoity efekt. Jeśli aparat ma znacznik (tag) wbudowanego WB to pierwsze wyświetlenie może być "As Shot" czyli oparte o WB z kamery. Ręczne ustawianie suwaków bywa niekiedy trudne (trzeba trochę wprawy) więc serdecznie polecam użycie wzorców w rodzaju WhiBal. Szara karta Kodaka nie jest najlepsza bo nie do tego została stworzona. Nie jest gwarantowany brak zafarbu no i jest trochę za ciemna. Lepszym wzorcem jest niezbyt stary papier fotograficzny. Wzorzec powinien być "dość jasny". Najlepiej żeby odcieniem szarości leżał po środku liniowej skali matrycy a to oznacza naprawdę bardzo jasno szary.

Strojenie tonalne.

To co nazwałem strojeniem tonalnym nosi angielską nazwę Tone-Mapping. To pięć podstawowych suwaków występujących prawie w każdym RAW-konwerterze. Camera Raw nazywa je:  Exposure - czyli ekspzycja.  Shadows - czyli cienie.  Brightness - jasność.  Contrast - kontrast.  Saturation - czyli nasycenie.

Wtrącenie czyli definicja: CLIPPING - to po angielsku "obcinanie" (wycinanki, obrzynki). Zjawisko trochę dokuczliwe w fotografii cyfrowej polegające na prześwietleniu co najmniej jednego z kanałów RGB. Rozróżniamy clipping tonalny polegający na prześwietleniu wszystkich trzech kanałów RGB i clipping nasycenia (saturation) kiedy prześwietlony jest jeden lub dwa kanały. Clipping tonalny to całkowita klapa i zupełny brak szczegółów w prześwietlonych (lub niedoświetlonych) miejscach. Clipping nasycenia pozostawia część informacji o szczegółach ale nie jest zachowana informacja o kolorach. Większość konwerterów RAW ustawia wówczas kolor biały dla tak "obciętego" zapisu. Zwykle clipping występuje w ujęciach o dużej przewadze jednego z kolorów np. Czerwona róża wypełniająca 3/4 klatki naświetlona w automatyce ma duże szanse na clipping w składowej R. W "normalnych" ujęciach zwykle najszybciej występuje clipping w czerwieniach. Zwykle trzeba dużych wysiłków żeby wystąpił clipping tonalny w cieniach. Do tego stopnia, że niektórzy przyjmują, że w cieniach nie ma clippingu ale większość uznaje że jest tyle, że trudniej go uzyskać.

Z uwagi braku możliwości wklejenia zdjęcia podaję link http://www.potoczek.com/obrazki/clipping.jpg

Powyższy obrazek przedstawia histogram z niewielkim clippingiem tonalnym w cieniach (lewa strona) - biały pasek i clippingiem w kanale czerwonym i zielonym (żółty to R+G). Clipping w kanale czerwonym jest wyraźnie większy i występuje również w światłach (po prawej).

Ekspozycja. (Exposure)

Suwak ekspozycja tak naprawdę służy do unikania clippingu w światłach. Poważnie. Jego działanie ma wpływ na cały zakres tonalny ale ustawienia najłatwiej dobrać obserwując clipping. W dobrze naświetlonej klatce clippingu nie powinno być w ogóle. Tyle, że "dobrze naświetlone klatki" nie są wcale takie łatwe do uzyskania. Zwykle i my i aparat popełniamy drobne błędy, które skutkują niezbyt optymalnym naświetleniem. Jeśli naświetlamy zgodnie z zasadą "na światła" to o clipping nietrudno. Można to poprawić właśnie ekspozycją. W Camera RAW dobrze jest wcisnąć i trzymać Alt w trakcie jeżdżenia suwakiem. Efekty clippingu są natychmiast widoczne. Pamiętamy o tym, że "zcieśnianie" w światłach jest dość bezpieczne.

Cienie. (Shadows)

To samo co Exposure tylko dla cieni. Tu sprawa jest trochę delikatnej natury z powodu liniowego zapisu w aparacie. Nadmierne rozciąganie cieni jest zwyczajnie szkodliwe. Czyli ostrożnie! Wciśnięcie Alt też pomaga. Widać który z kanałów jest obcięty. „Obrabiając” światła (ekspozycja) jak i cienie dobrze jest zmienić wielkość obrazu na 100% i koncentrować się na obszarach prześwietlonych lub niedoświetlonych.

Jasność. (Brightness)

Tu ustawiamy ogólną jasność obrazka. Patrzeć na histogram, patrzeć na histogram... ma nie być clippingu. To jeden z trudniejszych suwaków. Jeśli zdjęcie ma być drukowane to bardzo ważne jest żeby stanowisko pracy było prawidłowo oświetlone i jasność monitora musi być na odpowiednim do otoczenia poziomie. Obrabiając zdjęcie w nocy w słabo oświetlonym pokoju bardzo łatwo ustawić jasność zbyt nisko i odbitka/wydruk wyjdzie man paskudnie ciemny.

Kontrast. (Contrast)

Od kontrastu to jest Photoshop! z krzywymi (na warstwach oczywiście). Najczęściej klikamy "Auto" i zjeżdżamy w dół o jakieś 30-50 jednostek. :)

Nasycenie. (Saturation)

Jak wyżej. Jak już musimy używać nasycenia to... patrzeć na histogram, unikać clippingu... :-) Chyba jedyny RawShooter ma godny polecenia algorytm od saturacji. Zwiększając nasycenie łatwo wpaść w clipping w kanale niebieskim w cieniach w w czerwonym w światłach. Z reguły dobre nasycenie jest wówczas gdy jesteś "tuż przed" clippingiem w cieniach. Podkreślam "z reguły" - nie oznacza zawsze.

Ostrzenie. (Sharpening)

Większość źródeł zaleca NIE OSTRZYĆ w konwerterach. Najlepiej mieć podostrzony podgląd ale wywoływać nie ostrząć. Zarówno Camera RAW – w preferencjach ustawiamy „apply sharpening to preview images only” - jak i Capture One oraz RAWShooter mają możliwość takich ustawień. Nie na darmo.

Konwersja.

Zdania uczonych są bardzo podzielone. Ostatnio coraz więcej osób przyznaje, że powinno się konwertować do 16 bitowego TIFFa do przestrzeni ProPhoto (lub Beta RGB której niestety nie ma w Camera RAW). Wydaje się to wręcz niezbędne jeśli zamierzamy zdjęcie dalej „męczyć” w PS. Każdy kolejny krok w obróbce to mnóstwo rachunków, związanych z tym zaokragleń i pogorszenia jakości. Jeśli „mamy zapas” w postaci 16 bit to zaokrąglenia będą prawie niewidoczne na finalnym obrazku. W 8 bitowym zdjęciu szybciej pojawią się trudne do usunięcia szumy, paskowania i inne defekty obrazu. Nie jest tu istotne, że finalny efekt obróbki to i tak sRGB na monitorze czy mała przestrzeń najlepszej nawet drukarki czy jeszcze mniejsz labu. Chodzi o kumulację niewidocznych w poszczególnych krokach uszkodzeń danych, które jednak widać w finalnym produkcie. Podejrzewam, że parę osób będzie próbowało z tym poglądem polemizowac. Umówmy się – to jest mój punkt widzenia – nie podejmę dyskusji na ten temat. 8) Ściśle rzecz biorąc podobne poglądy wyznaje więcej osób, dotkniętych chorobą hubris (*) (również w Adobe – po coś w końcu zrobili takie opcje )

UWAGA OGÓLNA:

Jeśli jesteś początkujący i wydaje Ci się, że poustawiałeś wszystko bardzo dobrze to prawie na pewno przegiąłeś :-) Zmniejsz wszystkie ustawienia o 10% będzie dużo lepiej. Sprawdzone. Dotyczy w równym stopniu ostrzenia jak i strojenia tonalnego. Lepiej mieć zdjęcie lekko rozmyte niż za ostre i lepiej niedoświetlone niż z utratą szczegółów. Używaj 100% widoku przy obróbce i ustawianiu ekspozycji i cieni. Ustawienie poprawne technicznie czyli równomiernie rozłożony histogram wcale nie musi być ładne i miłe w odbiorze.

Zakończenie czyli (znowu) definicja:  HUBRIS - Nielicząca się z niczym pycha, wyniosłość, zarozumiałośc, ambicja i arogancja. Ludzie nią dotknięci piszą książki (lub strony w internecie) na temat fotografii. (podaję za Bruce Fraserem, Chrisem Murphy i Fredem Buntingiem)

[ Dodano: 2010-07-28, 13:30 ]
jeszcze dołączę jeden link o RAW-ach

http://www.wyobrazsobie.p...-pliki-raw.aspx
 
 
 
madzia_tg 


Pomogła: 4 razy
Wiek: 27
Posty: 2796
Skąd: Polandia
Wysłany: 2010-07-28, 18:37   

gregory23 napisał/a:
 HUBRIS - Nielicząca się z niczym pycha, wyniosłość, zarozumiałośc, ambicja i arogancja.

Raczej hybris ;)
Dzięki za artykuły.

[ Dodano: 2010-07-29, 12:51 ]
A propos obróbki http://www.fotoknyt.pl/galeria/e-plener-nowosc rotfl :pada: :idiot: :młotek:
 
 
Ziemo 
Silver Fox



Mój labrador: Fido
Pomógł: 18 razy
Posty: 21099
Skąd: Piła
Wysłany: 2010-07-29, 12:56   

Dobry knyt ;)
_________________

 
 
gregory23 



Mój labrador: Max
Pomógł: 1 raz
Posty: 8777
Skąd: Polska
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 2010-08-12, 08:32   

madzia_tg napisał/a:
gregory23 napisał/a:
 HUBRIS - Nielicząca się z niczym pycha, wyniosłość, zarozumiałośc, ambicja i arogancja.

Raczej hybris ;)
Dzięki za artykuły.


Bardzo proszę.
Co do pomyłki to żywcem przekopiowałem więc przepraszam jak takowa nastąpiła bo nie czytałem :)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Napisz do nas · Statystyki · Reklama

Kontakt z Labradory.info: poczta elektroniczna.
© 2004-2010 Labradory.info Wszelkie prawa zastrzeżone.


REKLAMA